Volvo FH 460 Aero vs. FH 460 Classic
Na testnoj ruti u Češkoj usporedili smo potrošnju novog Volvo FH 460 Aero sa svim naprednim rješenjima i modela FH 460 Classic. Uz isto opterećenje i prosječnu brzinu razlika nije mala.

Početkom 2024. je Volvo Trucks iskoristio posljednje europske regulative u smislu dozvoljenih dimenzija vozila kad je u svrhu poboljšanja aerodinamike produljio kabinu modela FH u prednjem dijelu za 24 cm.
Produljenje je iskorišteno za povoljnije zaobljenje prednjeg dijela koje je uz temeljitije brtvljenje spojeva kabine i uvedene kamere umjesto retrovizora dovelo do smanjenja potrošnje goriva za pet posto.
Kod novog FH Aero su također temeljitije smanjeni slobodni prostori prostor između tegljača i poluprikolice kroz izdašnije dimenzionirane gumene brtve na stražnjem dijelu krovnog i bočnih spojlera uključujući gornji dio šasije.
Volvo FH 460 Aero I-Save
Od proljeća su opcijski dostupne obloge krovnih A-nosača dizajnirane po ugledu na zrakoplove koje dodatno poboljšavaju strujanje zraka u posebno osjetljivom području.
Sadrže niz pažljivo usmjerenih lopatica među kojima svaka pospješuje protok zraka u svom području, a sve zajedno u zbroju ostvaruju priličan ukupni učinak.
Najnovija modifikacija je sustav I-Roll with Engine Start/Stop koji zaustavlja rad motora prilikom slobodnog kotrljanja vozila.
Na taj način se potpuno izbjegava potrošnja goriva koja kod praznog hoda rada motora unutar eco-roll faza kretanja dostiže oko 1,5 l/h.
Volvo FH 460 I-Save
1+1=3
Volvo Trucks ističe zanimljivu računicu koja nadilazi sferu klasične matematike. Kad se doprinos svakog i najmanjeg zahvata nadoveže na već postojeća prethodna rješenja ukupno smanjenje potrošnje goriva nadilazi zbroj učinaka svakog pojedinog detalja.
Zbog toga niz novouvedenih mjera već postojećem napretku ekonomičnosti aerodinamične kabine za pet posto pribraja dodatnih 0,5 posto. Ostvareni napredak nastoji dokazati testni FH Aero 460 I-Save u direktnom srazu s klasičnim FH 460 I-Save na češkim auto cestama.
Aerodinamični model će svoje prednosti na najbolji način iskazati upravo u takvim uvjetima dok je klasični FH i nadalje zadržan u kućnoj ponudi za potrebe prijevoza ili tržišta gdje se još uvijek zahtijevaju nešto kompaktnije dimenzije.
Vozače Volva FH Aero će razveseliti rješenje donjeg dijela prednje maske koje se nakon rastvaranja pretvara u veliku platformu za stajanje ili sjedenje

Iako Šveđani ističu kako usporedna proizvodnja dvije različite kabine unutar iste klase kamiona nije nimalo jeftina, klasični FH se također povremeno usavršava paralelno s FH Aero.
Najnoviji dodaci poput aerodinamičnih obloga A-nosača ili CMS kamera umjesto retrovizora su dostupni i kod klasične kabine, ali testni tegljač takvim privilegijima nije raspolagao.
Na sličan način koristi nešto stariji model eco guma Continental Pro S/Pro D dok FH Aero može računati na dodatno smanjeni otpor kotrljanja uz najnovije Continental HS5/HD5.
U svemu ostalom su oba tegljača s povišenom spavaćim kabinom Globetrotter podjednako konfigurirana uz mjere optimizacije pogona i opreme uključenih u ekonomični paket I-Save.
Volvo FH Aero je osobito preporučljiv kod prijevoza koji velikim dijelom uključuju vožnju auto cestom jer njegove aerodinamičke ososbine najviše dolaze do izražaja pri većim brzinama kretanja
Ovo uključuje Turbo Compound motor D13T460A snage 460 KS, WEB+ motornu kočnicu snage 435 kW (bez retardera) i diferencijal prijenosnog omjera 2,31, dok su kompozicije s aerodinamičnim poluprikolicama opterećene do mase 39,5 tona.
Nepromijenjeno korisničko iskustvo
U smislu korisničkog iskustva su razlike između ova dva kamiona minimalne. Izvana će kod zaobljenijeg prednjeg dijela modela FH Aero vozači svakako pozdraviti otvaranje donjeg dijela maske u stilu susjeda iz Scanije.
Na taj način se stvara velika platforma za stajanje kod pristupa vjetrobranu, a također može poslužiti za sjedenje u trenucima odmora. U tu svrhu je Volvo Trucks dodao čak i dva utora za smještaj čaša s napitcima.
Kamere umjesto retrovizora i aerodinamične obloge A-nosača su opcijski dostupne i uz klasičnu kabinu, ali testni FH nije raspolagao takvim dodacima
Iznutra jedinu razliku čine unutarnji monitori u funkciji retrovizora koje koristi FH Aero, što je uvjetovalo premještanje bežičnog daljinskog upravljača zračnog ovjesa na poziciju s lijeve strane vozačkog sjedala.
Kod klasičnog modela se isti upravljač s magnetnom podlogom nalazi u predjelu lijevog A-nosača dok su unutar vanjskih retrovizora integrirana svjetlosna upozorenja na vozila u mrtvim kutovima.
U svemu ostalom je digitalizirani kokpit potpuno jednak što se prenosi i na samo upravljanje koje se uz prisutnost brojnih sustava podrške u uvjetima auto ceste uglavnom svodi na održavanje pravca preko upravljača.
Radno mjesto vozača je poznato već pet godina – jedinu razliku u novije vrijeme čine monitori sustava kamera umjesto retrovizora
Testna dionica uključuje niz dugih uspona i nizbrdica s razlikom nadmorske visine do 80 metara što predstavlja idealno okruženje za prezentaciju rada prediktivnih tempomata.
Uz jednake postavke predizbora prediktivni tempomati kod oba kamiona djeluju na potpuno istovjetan način, ali u fazama slobodnog kotrljanja FH Aero opremljen sustavom I-Roll with Engine Start/Stop potpuno zaustavlja rad motora.
Ovaj postupak je za vozača potpuno neprimjetan i može se prepoznati jedino pogledom na brojač okretaja. Jednako vrijedi kod ponovnog pokretanja motora preko zamašnjaka pa prisutnost ovog sustava vozač uopće ne bi primijetio ukoliko ne bi znao da je ugrađen u vozilo.

5,5% manja potrošnja
Sustav I-Roll with Engine Start/Stop je aktivan iznad 60 km/h uz uvjet uključenog tempomata i eco-moda pogonske grupe.
Takve postavke smo koristili kod oba tegljača uz predizbor prediktivnog tempomata koji je u osnovi postavljen na 85 km/h uz maksimalno dozvoljeno odstupanje brzine na uzbrdicama ili nizbrdicama.
Eco-mod na izvrstan način koristi razvoj maksimalnog okretnog momenta u niskom području okretaja 900-1.240 o/min pa ne reagira uključenjem nižeg stupanj prijenosa mjenjača čak i kad okretaji padnu ispod 1.000 o/min.
Pored toga predvidljivo i vrlo precizno pokreće slobodno kotrljanje kompozicije u skladu s topografijom prometnice.
Pored aerodinamične produljene kabine, kod FH Aero su također temeljitije zabrtvljeni slobodni prostori između tegljača i poluprikolice

U konačnici su oba konkurenta oko 6,6 posto prijeđenog puta svladala u fazama slobodnog kotrljanja, a također su nakon 246 km ostvarili gotovo jednaku prosječnu brzinu oko 78 km/h.
Kad se podvuče crta značajnija razlika je ipak ostvarena u potrošnji goriva. Već je klasični FH 460 I-Save dokazao izuzetnu učinkovitost optimizirane pogonske grupe i opreme lišene dodataka koji bi narušavali aerodinamiku vozila uz prilično impresivnu prosječnu potrošnju vozila 21,10 l/100 km.
Bez ikakvih izraženih razlika kod subjektivnog osjećaja tokom vožnje Volvo FH Aero 460 I-Save je ipak kapitalizirao bolju aerodinamiku i dvostruko kraće vrijeme rada motora u praznom hodu jer je u usporednoj vožnji s jednakim početnim postavkama postigao prosječnu potrošnju 20,03 l/100 km.
Klasični Volvo FH je prije svega namijenjen poslovima gdje do izražaja dolazi nešto manja duljina ili tržištima izvan EU gdje su na snazi dosadašnje zakonske regulative
Apsolutna razlika u prosječnoj potrošnji od 1,07 l/100 km kroz drugačiji izračun dostiže oko 5,5 posto. Takva projekcija potvrđuje tvorničke deklaracije prema kojima Aero-kabina ostvaruje uštede oko pet posto dok ostatak valja pripisati preostalim manjim detaljima.
Aerodinamične obloge A-nosača uz temeljitije zatvaranje prostora između tegljača i poluprikolice donose napredak za oko dva posto na što se nadovezuje novi sustav I-Roll with Engine Start/Stop.
Od ove godine Volvo ugrađuje dvije umjesto tri ručice pored upravljača, ali ova novost nije obuhvatila testne kamione. Upravljanje automatiziranim mjenjačem je zadržano na ručici pored sjedala koju je opcijski moguće zamijeniti prekidačima na tabli
Ugradnjom pojedinih sličnih dodataka ili novijih eco-guma i klasični FH 460 I-Save bi nesumnjivo mogao umanjiti ovu razliku koja postaje još manja pri nižim brzinama kretanja zbog manjeg utjecaja aerodinamike.
Za takve uvjete korištenja klasični FH s kompaktnijom kabinom bi nerijetko mogao predstavljati čak bolji izbor čime opravdava smisao svog postojanja.
FH Aero svoje prednosti iskazuje u dugolinijskom prijevozu gdje pri većim brzinama kretanja do izražaja dolazi njegova aerodinamička učinkovitost.
Na istoj ruti duljine 246 km te uz istu prosječnu brzinu, FH 460 Aero je imao prosječnu potrošnju 20,3 l/100 km, a klasični FH 460 21,1 l/100 km
U međunarodnom transportu bi se osobito mogao iskazati sustav I-Roll with Engine Start/Stop jer Volvo Trucks ističe kako osim smanjenja potrošnje goriva značajno utječe na povoljniju kategorizaciju vozila prema VECTO-sustavu što u nekim europskim zemljama može dovesti do znatno nižih cijena cestarine.














