Moćni električni lavovi
Nove MAN-ove električne teškaše, isprobali smo okolicom Münchena. Ističemo agilnost i odlična rekuperacijska svojstva električnog pogona.

Napokon prava test vožnja električnih teških MAN-ovih kamiona. Model eTGX vozili smo autocestom i lokalnim cestama, dok smo eTGS, osim na autocesti, vozili i na MAN-ovom off-road poligonu uz puno kiše i blata.
Priznajemo da električni pogon u takvim uvjetima ni malo ne zaostaje za dizelskim, dapače u nekim situacijama se pokazuje i boljim.
Moguće konfiguracije baterijskih modula na šasiji, odnosno tegljaču eTGX/eTGS
Više baterijskih kompleta
Ako se malo prisjetimo našeg prvog susreta, kada bila riječ o prototipu, sada smo bili u serijski proizvedenom vozilu.
Tada je MAN eTGX bio drugi europski dugoprugaš koji se nudio za brzo punjenje na punjačima snage do 1 MW. Tegljači eTGX i eTGS nude s tri izvedbe baterijskih paketa s četiri, pet ili šest NMC baterijskih modula o čemu ovisi i teoretski dnevni doseg koji može biti 600 km, 800 km ili 1.000 km, ali su ove brojke dostižne samo s još jednim dodatnim punjenjem tijekom dana.
Na tegljač je moguće staviti najviše šest baterijskih modula, dok na šasiju može stati sedam
Ako se radi o šasiji moguće su izvedbe s tri, četiri, pet, šest ili čak sedam modula, odnosno uz maksimalni neto kapacitet od 560 kWh (623 kWh bruto).
Uz niske troškove održavanja ovo je prikladno rješenje za transport s nultom CO2 emisijom. Model eTGX se nudi za dugolinijski prijevoz s klasičnim poluprikolicama i posebno za prijevoz hrane u hladnjačama.
S druge strane eTGS radi niske razine buke u verzijama šasije s tri osovine, bit će jako zanimljiv i gradskim komunalnim poduzećima, ali i građevinskim tvrtkama.
Dnevni doseg, koji uključuje i jedno punjenje tijekom dana, je do 1.000 km, što bi trebalo zadovoljiti većinu potreba
Osim različitih kapaciteta baterija, nude se i tri snage elektromotora od 245 kW (333 KS), 330 kW (449 KS) ili 400 kW (544 KS). Motori ovisno o snazi nude i okretne momente od 800, 1.150 ili 1.250 Nm.
Jasno je da motor pri usporavanju vozila prelazi u generatorski način rada, a vozaču je na raspolaganju pet različitih razina usporenja, koje aktivira ručicom pored upravljača, odnosno gotovo isto kao što upravlja retarderom kod dizelskih motora.
Sklop pogonskog elektromotora i prijenosa nalazi se ispod sedla
Također, vozač može birati razinu rekuperacijskog usporenja nakon puštanja gasa, pri čemu se nude tri opcije, kotrljanje bez usporenja, srednja razina usporenja i visoka razina usporenja, odnosno tzv. "One Pedal Drive".
Potonji znači da se prilikom puštanja gasa odmah aktivira snažna rekuperacija, pa se brzina vozila u uvjetima gradske ili off-road vožnje može kontrolirati isključivo papučicom gasa. Ovo je sjajno, praktično i vrlo sigurno rješenje za zahtjevne uvjete vožnje, gdje se vozač može više koncentrira na uvjete vožnje i upravljanje vozilom.
Poznata izvedba unutrašnjosti tek se u nekoliko sitnih detalja razlikuje od one kod klasičnih modela
Četiri režima vožnje
Električni kamioni nude četiri režima vožnje: "Manoeuvre" pomaže pri manevriranju, ali je praktički nepotreban zbog visokog okretnog momenta koji je odmah dostupan. Većinu vremena vozači će vjerojatno koristiti način rada "Efficiency" koji nudi najbolji omjer između performansi i potrošnje energije.
Vozač bira između: "Manoeuvre", "Efficiency", "Range" i "Performance" režima vožnje
Za situacije u kojima je potreban maksimalni mogući doseg koristi se "Range" koji ograničava odziv papučice gasa i maksimalnu snagu, iako su i dalje na raspolaganju vrlo dobre vozne karakteristike, tako da ušteda energije nije iritantna.
U situacijama u kojima je potrebno maksimalno ubrzanje, primjerice pri uključivanju u promet, vozači si mogu pomoći odabirom programa "Performance
Moguće su i vrlo male potrošnje
Tegljač smo isprobali na autocesti i lokalnim cestama, bez ozbiljnijih uzbrdica, upravo tamo gdje se tegljač najviše i koristi.
eTGS se nudi u više različitih izvedbi, pri čemu snaga motora varira od 245 kW (333 KS), 330 kW do 400 kW (544 KS)
Klasična MAN-ova kabina s odličnim ulazom i komforom koji priliči imenu, a unutra nas dočekuje poznata digitalna instrumentna ploča na kojoj se lako mogu mijenjati postavke prikaza željenim funkcija vozila.
Dobro je čitljiva i nudi sve informacije koje vozač u nekom trenutku zatreba, a postavkama se upravlja preko tipki na multifunkcionalnom upravljaču, gdje je lijeva grupa zadužena za vožnju (postavke tempomata i slično), dok je desna grupa zadužena audio sustav i postavke instrumentne ploče.
Uzoran ulazak u kabinu, kao što smo već navikli kod klasičnih modela
Tegljači su bili opremljeni vanjskim kamerama koje zamjenjuju klasične retrovizore, a posebno hvalimo prikaz pozicije gabarita vozila koji je od velike pomoću u uskim prolazima, kada postoji opasnost da kamerom udarite u bočnu prepreku.
To je zanimljivo u uskim tunelima, naplatnim kućicama na autocestama i sličnim prolazima kada poželite vidjeti gdje je kamera spram vanjskog zida.
Tegljači su bili potpuno opterećeni, djelomično opterećeni ili posve prazni, a kretanje s mjesta je gotovo jednako u svim uvjetima te se teret gotovo i ne osjeti.
MAN kroz uslugu 360-stupnjeva eMobility nudi i uslugu savjetovanja, projektiranja i izvedbe cjelokupnog rješenje e-mobilnosti
Prema našem iskustvu, u uobičajenim uvjetima vožnje za tegljača, odnosno s maksimalnim opterećenjem i visokim brzinskim prosjecima možete računati s okvirnom potrošnjom od 100 kWh/100 km.
No, ovisno o razini opterećenja i konfiguraciji terena, moguće se i manje brojke, pa smo s modelom eTGS 4x2 LL SA E Ultra ukupne mase kompozicije 23 tone i motorom s 450 KS postigli potrošnju od 89,4 kWh/100 km.
S modelom eTGX s GX kabinom, motorom od 450 KS i 32 tone ukupne mase, imali smo samo 76,9 kWh/100 km, ali se radilo o potpuno ravnoj dionici autoceste.
Upravljivost je usporediva s onom kod MAN-ovih dizelskih TGX verzija, osim što su električne inačice posve tihe, a u toj situaciji zamjećujete zvukove koje svojim brundanjem inače prekriva dizelski motor. Čujete kišu, zvuk vjetra oko kabine i zvukove koje proizvodi poluprikolica, ali je ukupna razina buke svejedno značajno niža u usporedbi s dizelom.
Komunalna izvedba s motorom od 245 kW (333 KS) i 320 kWh kapaciteta baterija
Kao i eTGX, novi eTGS nudi teoretski dnevni doseg do 1.000 km, što je više nego dovoljno za distribucijski, komunalni, ili građevinski prijevoz.
Sama baterija bi trebala trajati 15 godina ili 1,6 milijuna kilometara, a ovisno o broju baterija na vozilu, možete računati s do 2,4 tone dodatnog tereta, odnosno za toliko manju korisnu nosivost vozila. To je cijena električnog pogona i MAN tu ni po čemu nije poseban.
U kombinaciji različitog broja baterijskih paketa, moguće je optimirati korisnu nosivost uz zadržavanje željenog dnevnog dosega.
S druge strane masa elektromotora s inverterom i prijenosnikom je oko 495 kg, što je bitno manje od dizelskog motora s mjenjačem i intarderom.
Vlastite baterije
Baterijski modul ima kapacitet od 80 kWh (89 kWh bruto) i težinu od 630 kg
Da bi se sve držalo pod kontrolom, MAN u svojim proizvodnim pogonima u Nürnbergu pokrenuo vlastitu proizvodnju baterija. Od 2025. godine je planirana proizvodnja od 100.000 baterijskih pakovanja godišnje, što je koordinirano s kapacitetima proizvodnje samih vozila u Münchenu.
Baterije najbolje rade na temperaturama između 10 i 30 stupnjeva Celzija, optimalno 15 do 25 stupnjeva Celzija, pa će vozila imati zadatak zimi grijati, a ljeti vodom hladiti baterije, ne bi li im osigurali optimalne radne uvjete. Tvornica proizvodi tri oblika baterija, ovisno o tipu vozila u koji se ugrađuje.
MAN eTGL
MAN je zaokružio ponudu, jer krajem godine u serijsku proizvodnju ide i eTGL, a najmanji električni MAN nudi se s dva baterijska modula ukupnog neto kapaciteta 160 kWh.
Za pogon se koristi središnji elektromotor najveće snage 210 kW (285 KS) koji preko dvostupanjskog prijenosnika pogoni stražnje kotače. Ovisno o uvjetima, doseg s punim baterijama je do 235 km. Uz najveću dopuštenu masu od 12 tona, nosivost je do 5,4 tone.