ENS obvezan od 1. rujna, ali ne svugdje
1. rujan je donio još jednu birokratsku novost za prijevoznike koji ulaze u EU, Norvešku, Švicarsku i Sjevernu Irsku kada su obvezni podnijeti sažetak deklaracije o ulasku, odnosno Entry Summary Declaration (ENS).

ENS je dio sustava kontrole uvoza ICS2 koji je platforma EU-a za sigurnost i kontrolu uvoza, osmišljena za pooštravanje praćenja lanca opskrbe.
Nakon zračnog tereta i pomorskog prijevoza, proširena je na željeznički i cestovni prijevoz u travnju 2025.
Od 1. rujna je počela puna primjena gdje cestovni prijevoznici moraju podnijeti ENS najmanje sat vremena prije dolaska na granicu EU.
Deklaracija zahtijeva detaljne podatke o svakoj pošiljci - uključujući kupca, prodavatelja, mjesto primitka i isporuke, kao i šesteroznamenkasti HS kod i opis proizvoda.
Prijevoznik snosi punu odgovornost za dostavljanje potpunih i točnih informacija, što znači prikupljanje podataka od više partnera u cijelom lancu opskrbe.
EU tvrdi da će sustav pomoći u ranijem prepoznavanju prijetnji, poboljšanju sigurnosti granica i pojednostavljenju carinske komunikacije.
Kao što to obično biva, pripreme za ENS nisu odrađene kako treba pa je IRU u hitnom pismu pozvao EU na odgodu, odnosno prijelazno razdoblje, jer će se u suprotnom doći do velikih poremećaja na vanjskim kopnenim granicama
Svjesna kašnjenja u provedbi država članica, Europska komisija je dopustila odgodu, ali su neke države napravile odgodu, a neke nisu što dodatno otežava posao prijevoznicima.
Tako smo došli u situaciju da ako tvrtka ima sjedište u zemlji koja je odgodila primjenu, svejedno mora provjeriti gdje će njezina roba ući u EU, jer ako se ulazak odvija kroz državu članicu koja već primjenjuje ICS2, ENS mora biti prijavljen u novi sustav.
Države koje su odgodile uvođenje ENS do kraja 2025.: Austrija, Belgija, Hrvatska, Finska, Francuska, Mađarska, Irska, Italija, Latvija, Litva, Luksemburg, Poljska, Rumunjska, Slovačka i Španjolska.
Države u kojima nema odgode i ENS obveza se primjenjuje od 1. rujna 2025.: Bugarska, Cipar, Češka, Danska, Estonija, Njemačka, Grčka, Malta, Nizozemska, Portugal, Slovenija i Švedska.
Stručnjaci se slažu da je ICS2 prekretnica u osiguravanju lanaca opskrbe EU, ali zbog neujednačene provedbe boje se neizvjesnosti, troškova i administrativnog preopterećenja.
„Sustav je nužan, ali bez zajedničkog prijelaznog razdoblja riskiramo paralizu granica i preopterećenje carinske uprave“, upozorio je IRU.
Dok Komisija ne odgovori, prijevoznici se moraju prilagoditi novoj stvarnosti: onoj u kojoj usklađenost manje ovisi o njihovoj matičnoj zemlji, a više o odabranoj točki ulaska u EU.