DAF električni modeli za sve primjene
U Eindhovenu smo u realnim uvjetima isprobali sve električne DAF-ove kamione. Silne baterije i moćni elektromotori daju osjećaj da tereta u stvari nema. A

Uvijek smo u jesen s DAF-om odlazili na testne vožnje u Španjolsku. Ne i ovog puta, a razlog je nedostatak električnih punionica u toj zemlji.
I nije to jedina zemlja s ovim problemom, već je opći problem u Europi, a posebno kod tegljača i velikih kamiona.
XF Electric tegljač, XD Electric tegljač, XD Electric za skupljanje otpada i XB Electric za lokalnu distribuciju
Zato smo bili u Eindhovenu, gdje je DAF kod kuće i nema problema s logistikom i opskrbom električnom energijom.
Kako se na i u kabinama osim plavih detalja za električne modele ništa drugo nije mijenjalo, o komforu kojeg vozaču pružaju kabine, sve smo više puta napisali i o tome zaista ne treba trošiti riječi.
Osim kao tegljač XF Electric se nudi i kao šasija u konfiguraciji 6x2 za distributivne, komunalne ili građevinske namjene
DAF XF i XD electric
Krenimo od najvećih električnih modela, a to su XF i XD modeli. Podsjećamo da XD odgovara onome što smo nekad nazivali CF modelom. Dakle riječ je o vozilima koji su predviđeni za ukupnu masu do 50 tona.
XF Electric i XD Electric dijele isti pogon, a jedina razlika je što se XD Electric nudi i kao šasija u 4x2 konfiguraciji
U električnim verzijama za sada su to konfiguracije koje podrazumijevaju tegljače 4x2, šasije 4x2 i šasije 6x2 s upravljivom vodećom ili upravljivom pratećom trećom osovinom.
U ponudi kabina su poznate dnevna, spavaća i povišena spavaća kabina. Vozila su opremljena DAF Digital Vision sustavom vanjskih kamera, DAF Corner View sustav asistencije kod skretanja i opcijom One-pedal vožnje.
XF Electric, kao i XD Electric, može imati 3 do 5 baterijskih paketa kapaciteta 105 kWh. LFP baterije omogućuju do 4.000 ciklusa punjenja i pražnjenja
Ova zadnja se aktivira ručicom u sklopu upravljača, koja funkcionira kao retarder s tri stupnja regenerativnog kočenja. Brzo se naviknete da ručicom možete u potpunosti zaustaviti vozilo, bez da pritisnete radnu kočnicu.
Ako je ručica u nultom položaju, vozilo omogućava kotrljanje bez gasa, što također štedi bateriju. Jedino što ne radi, je regeneracija baterija kada pritisnete radnu kočnicu, pa taj način usporavanja koristite samo kada nema druge opcije i kada treba trenutno reagirati.

Na kamere smo se već dobro navikli, a ekrani u kabini su na odličnoj poziciji, pa gotovo da i ne treba zakretati glavu.
Kod pretjecanja sustav upozorava na blizinu vozila u susjednom traku, a radarski sustav pametnog tempomata pazi da ne naletite na sporije vozilo ispred sebe.
Vozačevo okruženje u modelima XF Electric i XD Electric je praktički isto te uključuje sva do sada poznata digitalna rješenja
Svi koji su ovo probali slažu se s činjenicom da je sigurnost u DAF-ovim kamiona podignuta na najvišu razinu, a sustav održavanja vozila u voznom traku zna biti naporan.
Ako se primaknete jednoj ili drugoj oznaci na kolniku, a niste uključili pokazivač smjera, sustav će vas upozoriti, a nakon nekoliko uzastopnih takvih upozorenja zaključiti da vam treba odmor.
Kao i kod dizelskih modela, preklopno sjedalo omogućuje bolju vidljivost kroz prozor na desnim vratima
Pogonska se grupa sastoji od dva elektromotora i integriranom mjenjačkom kutijom s tri planetarna stupnja prijenosa. Tijekom vožnje se najčešće koristi jedan elektromotor, a drugi se automatski uključuje pri zahtjevu vozača za većom vučnom snagom.
Sve se odvija brzo, tiho i sinkronizirano, pa je tišina u kabini činjenica, a ne osjećaj. Zato se sada jače čuje primjerice pumpa servo sustava upravljača, strujanja zraka oko kabine, šum pneumatika i zvukovi poluprikolice ili nadogradnje koje kod dizelskih inačica ne čuju.
Izvedbe s dnevnom kabinom moguće je opremiti s dodatnim preklopnim sjedalom u kabini
Manju zamjerku upućujemo servo sustavu koji je ostao hidraulički, nije progresivan, pa za okretanje na manjim brzinama treba dosta snage. Uz električni pogon nude se i električki PTO sustavi snage 25 kW ili 90 kW i napona 650 V.
Pametni sustav regenerativnog punjenja baterija lako kontrolira brzinu vozila u svim uvjetima vožnje. Tri su moda na raspolaganju, a onaj najviši snažno usporava vozilo i u tom režimu pedalom gasa kontrolirate ubrzanje i usporenje vozila.
Poznata digitalna instrumentna ploča prilagođena električnom pogonu
Ako sve isključite puštate vozilo da se giba inercijom, što je dobra navika iz dizelskih verzija, koja i kod električnog pogona štedi baterije i povećava doseg vozila.
Vozilo se opremaju LFP (Lithium+Ferro Phosphate) baterijama, a ova nova tehnologija omogućuju višestruko punjenje do 100% kapaciteta, bez štetnog učinka na sam baterije.
U našoj tablici su dvije pogonske grupe, pri čemu je PACCAR EX-D1 (regenerativno kočenje snage 270 kW) pogon predviđen za vozila ukupne mase do 29 tona, a PACCAR EX-D2 (regenerativno kočenje snage 350 kW) pogon za vozila ukupne mase do 50 tona.

Svaka baterija teži oko 850 kg, pa je lako izračunati koliko je to ako imate pet takvih baterija. Treba znati da primjerice uz 3 baterije vozilo ima 535 kg veću nosivost u odnosu na dizelske inačice, koja ima teži dizelski motor, spremnike goriva i bitno težu mjenjačku kutiju.
Zato s kapacitetom i brojem baterija na vozilu treba biti oprezan i za svoj posao odabrati onu verziju koja je optimalna, a ne uvijek maksimalna prema kapacitetu baterija.
No, ako se odlučite za maksimalni broj baterija, doseg tegljača ide i do 1.000 prijeđenih kilometara s jednim punjenjem. U takvoj situaciji ćete veliki doseg platiti masom većom za 1.351 kg, spram dizelske inačice.
XD ELECTRIC može biti opremljen dužom spavaćom ili kratkom dnevnom kabinom
DAF XF i DAF XD su predviđeni za brze punjače snage do 325 kW. Vozilo s tri baterije puni se u vremenu od 45 minuta od nule do 80% kapaciteta, a ako imate pet baterija, vrijeme punjenja se povećava na dva sata, što je posve prihvatljivo.
DAF XD Electric nudi se u različitim komunalnim izvedbama u konfiguracijama 4x2 i 6x2
U opciji je punjenje izmjeničnom strujom, a tada snaga punjača ide do 22 kW. DAF se nada da će ovakvom fleksibilnim konceptom punjenja dodatno privući potencijalne nove vlasnike ovih ljepotana.
No, dok se bitno ne unaprijedi infrastruktura punionica, malo tko će se u međunarodnom prometu usuditi prijeći na električne teške kamione.
Također, XD Electric može biti tegljač ili šasija u konfiguraciji 6x2 za skupljanje krupnog metalnog otpada
DAF XB electric
Najmanji član game, DAF XB se proizvodi u tvornici Leyland u Velikoj Britaniji, a krasi ga pogon s nultom emisijom, i učinkovitost na vrhu onoga što se nudi u ovom segmentu kamiona, provjerena sigurnost i primjeren komfor u maloj gradskoj kabini.
Električne izvedbe imaju najveću dopuštenu masu od 12, 16 i 19 tona s dosegom do 350 km, a baterije se pune od 20% do 80% kapaciteta u vremenu od 40 do 70 minuta.
XB Electric se nudi samo kao šasija s 4x2 pogonom, s dvije snage motora i tri opcije baterija
Vozilo se također oprema LFP (Lithium+Ferro Phosphate) baterijama bez kobalta i nikla, kapaciteta od 141 kW s jednom baterijom ili 282 kW s dvije baterije u vozilu.
Za potrebe nadogradnje tu je električni PTO koji radi na 650 V, a nudi se u snazi od 25 kW ili 90 kW. Za standardno punjenje trebate punjač snage 22 kW. Za brzo punjenje će trebati punjač snage 150 kW i istosmjerni napon od 650 V.
U ponudi su visoko kvalitetne kabine, dnevna, produžena dnevna i spavaća kabina. Široko otvaranje vrata i jedna stepenica (naplatci 17,5”) na ulazu garantiraju laku pristupačnost radnom mjestu vozača.
Osim što u kabini ne koristi rješenja nove generacije većih modela, XB je i jedini model koji se ne nudi s kamerama umjesto retrovizora
Digitalni zaslon instrumentne ploče dozvoljava razne kombinacije prikaza važnih informacija, što pokazuje da se lako prilagođava individualnim potrebama svakoj pojedinog vozača.
Vozilo je kao i njegova veća braća opremljeno AEBS sustavom kočenja u hitnim i iznenadnim situacijama, Drive-off asistencijom kod kretanja s mjesta upozorava na djecu i niske osobe koja još prelaze ceste, a vozač ih ne vidi s vozačkog sjedala.
XB uz C baterijske pakete (3 modula po 35 kWh) koje koriste XF i XD, koristi i H baterijske pakete sa 70 kWh (2 modula po 35 kWh)
Tu je i DAF Turn asistencija koja pokriva mrtve kutove kod skretanja na raskrižjima, te sustav za detekciju umora vozača.
Konačno, vozilo se kao i cjelokupna gama, može opremiti sustavom prepoznavanja znakova ograničenja brzine kao i poznatim Lane Departure Warning sustavom detekcije slučajnog izlaska iz voznog traka.
Ono što nas je malo iznenadilo je poznata unutrašnjost koju pamtimo iz davnih vremena. Prekidač za izbor pogona na starom mjestu uz sjedalo, kao i stara ručica parkirne kočnice.
Nova tehnologija LFP baterija dozvoljava omogućuje stalno punjenje baterija na 100% kapaciteta
Vrijeme je da se i to uskladi s ostatkom game DAF-ovih teškaša. No to nije pokvarilo dobar osjećaj za upravljačem.
Ovdje je posebno važan "one-pedal-driving" režim vožnje gdje s papučicom gas upravljate ubrzanjem i usporenjem, što je jako korisno u gradskoj vožnji gdje se vozač može posvetiti bolje nadzoru prometa oko sebe.
Ručica za regenerativno kočenje u sklopu upravljača ima samo jedan stupanj, što je i razumljivo obzirom na masu i namjenu vozila.

Svi koji su navikli na kamere umjesto vanjskih retrovizora, u ovom će modelu biti razočarani, jer su svi redom radi kompaktnih kabina i širih nadogradnji, opremljeni klasičnim retrovizorima.
Okretan i lako upravljiv, DAF XB će sigurno naći svoje mjesto u srcima vozača u gradskoj dostavi. Ostavite ga da se puni preko noći i sutra dan ne razmišljate o dosegu, već se prepustite užitku u vožnji i sigurnoj dostavi dobara.

















