Prvi električni turistički autobus
MAN Lion's Coach 14 E će premijeru imati u listopadu, ali smo ga već sada imali priliku isprobati i saznati s kojim tehničkim rješenjima MAN namjerava postići doseg od 650 km

Europski zahtjevi za ograničenja emisija CO2 u voznim parkovima zahtijevaju smanjenje emisije međugradskih i turističkih autobusa za 15 posto do 2029., 45 posto od 2030. do 2034., 65 posto od 2035. do 2039. te 90 posto nakon 2040.
Ispunjenje ovih zahtjeva moguće je samo povećanjem udjela vozila s nultom emisijom, a MAN među prvima kreće u elektrifikaciju i ovog autobusnog segmenta, koristeći pogonsku tehnologiju iz svojih električnih kamiona, koji su u serijskoj proizvodnji od prošle godine.
Zbog dobre zvučne izolacije, tišina električnog turističkog autobusa posebno je uočljiva, što će značajno povećati razinu udobnosti za putnike
Iako MAN razvija i pogonske sustave s vodikom, ističu kako za sada ne planiraju koristiti vodik za pogon autobusa, prije svega zbog lošije ukupne energentske učinkovitosti.
Također, MAN je u prvom tromjesečju ove godine bio vodeći po broju registracija električnih gradskih autobusa u Europi, pri čemu udio električnog pogona kod gradskih autobusa naručenih ove godine premašuje 60 posto.
Isti kapacitet kao kod dizela
Sve dok infrastruktura za punjenje nije dovoljno razvijena, prioritetna područja primjene MAN Lion's Coach E autobusa bit će kratke i srednje udaljenosti. To može uključivati jednodnevne izlete i transfere, kao i ekskluzivne turističke ponude s rastućim zahtjevima održivosti.
MAN je u prvom tromjesečju ove godine bio vodeći po broju registracija električnih gradskih autobusa u Europi
S maksimalnom snagom punjenja do 375 kW preko CCS, u kombinaciji sa zakonski propisanim vremenima vožnje i odmora vozača, moguć je sličan profil korištenja kao kod dizelskog autobusa. Ipak, izazovi nastaju u prijevozu na veće udaljenosti s posadom od dva vozača.
S megavatnom infrastrukturom za punjenje MCS (Megawatt Charging System) i snagom punjenja do 750 kW, područje primjene električnih turističkih autobusa moći će se u budućnosti proširiti na velike udaljenosti.
Osnovni koncept električnog turističkog autobusa temelji se na provjerenom modelu Lion's Coach, koji je predstavljen 2017. godine, a obnovljen prošle godine. U prvoj fazi, na ceste će izaći kao 13,9-metarski troosovinski model s tehnički najvećom dopuštenom masom od 27,3 tone.
Baterijski moduli se nude u dva različita oblika, ali uvijek s pojedinačnim kapacitetom modula od 89 kWh i težinom 630 kg
Troosovinska konfiguracija omogućuje dovoljnu težinsku marginu za smještaj do šest baterijskih modula bez gubitka nosivosti ili prostora prtljagu. Za do 61 putnika dostupno je 11 do 13 m3 prostora za prtljagu, odnosno 180 do 215 litara po putniku, a u usporedbi s dizelskim modelima također nema ni dodatnih ograničenja u pogledu broja putničkih sjedala.
Nakon prvog modela, Lion's Coach 14 E, MAN će postupno uvoditi dodatne modele, a srednjoročni cilj je s nižim troškovima energije i održavanja postići paritet ukupnih troškova s dizelskim autobusima.
Središnji pogon s MAN eCD300 elektromotorom trajne sage 330 kW (449 KS), koji je integriran s TipMatic 4 automatiziranim mjenjačem s četiri stupnja prijenosa
Uvođenje električnih turističkih autobusa također se može smatrati prilikom za autobusni turizam, posebno u smislu osvajanja novih ciljnih skupina za koje održivost igra važnu ulogu u planiranju putovanja. Iako je prosječna emisija CO2 od 30 grama po putničkom kilometru za dizelske autobuse već danas vrlo niska, s električnim autobusom se lokalno može smanjiti na nulu.
Novi, još aerodinamičniji dizajn
Prvi prototip električnog autobusa temelji se na postojećim modelima, a serijska izvedba imat će potpuno novi dizajn, koji ne samo da izgleda dinamičnije, već uz osjetno poboljšanje aerodinamike omogućuje manju potrošnju energije te posljedično veliki doseg.
Novi su elementi na prednjoj masci i odbojniku, kao i bočna linija B-stupa te kućište krovne jedinice klima uređaja, dok će stražnji dio biti nov izraženim aerodinamičnim bočnim linijama i stražnjim zidom koji se izbočuje prema krovu.
Motor je postavljen iza zadnje osovine, slično kao i dizelski motor, pa pogonska osovina može biti ista
Sva ta aerodinamička poboljšanja doprinijela su smanjenju koeficijenta otpora zraka koji iznosi od 0,34 do 0,31, što je rekordna vrijednost za autobuse te direktno utječe na povećanje dosega. Kao i kod drugih električnih autobusa, MAN je i ovdje dodao diskretne dekorativne elemente u karakterističnoj plavoj boji, koji krase jednako vanjštinu i unutrašnjost.
MAN za pogon koristi eCD330 sinkroni motor s permanentnim magnetima (PSM) koji oduševljava velikom zalihom snage kao i izuzetnom učinkovitošću. Motor ima trajnu snagu od 330 kW (449 KS) dok je maksimalni okretni moment 1.150 Nm.
Ovo je srednji od tri elektromotora koje MAN koristi za pogon kamiona (postoje još i izvedbe s 245 i 400 kW), a postavljen je iza zadnje osovine, odnosno ispod zadnjeg baterijskog modula.
Serijska verzija koji ćemo vidjeti u listopadu, dobit će novi izgled koji će se moći pohvaliti najnižim koeficijentom otpora zraka u segmentu turističkih autobusa
Ovakva izvedba pogona je uobičajena za autobuse, a jedina razlika što se umjesto dizelskog koristi kompaktniji električni motor koji okretni moment prenosi preko automatiziranog 4-stupanjskog mjenjača MAN TipMatic 4, koji se odlikuje kratkim prekidima vučne sile te stoga i jedva osjetnim promjenama stupnjeva prijenosa. I elektromotor i mjenjač proizvodi Traton grupa.
Baterije vlastite proizvodnje
Osim elektromotora i mjenjača, MAN sam proizvodi i baterije, a koriste se litij-ionske ćelije s NMC (nikal-mangan-kobalt-oksid) tehnologijom koje dolaze iz MAN-ove tvornice u Nürnbergu. Svaki od baterijskih modula ima kapaciteta od 89 kWh, a njihov kemijski sastav i struktura ćelija su naravno posebno razvijeni za upotrebu u komercijalnim vozilima.
Čak i s maksimalnih šest baterijskih modula, obujam prtljažnika ostaje identičan onome kod dizelskog autobusa
S NMC kemijom ćelija i sofisticiranim upravljanjem toplinom, baterije nude visoku energetsku gustoću uz kompaktnu konstrukciju, dugi vijek trajanja te brzo punjenje - čak i uz nisku razinu napunjenost baterije i niske vanjske temperature.
MAN koristi prizmatične ćelije s niskim udjelom nikla koje imaju dulji vijek trajanja te manju mogućnost toplinskog proboja, što rezultira većom sigurnošću.
Baterije i njihova proizvodnja dio su sveobuhvatnog sigurnosnog koncepta, a naravno da su također u skladu s direktivom o prevrtanju ECE-R66.02, specifičnom za autobuse.
Četiri baterijska modula ugrađena su u stražnjem dijelu autobusa
MAN sustav upravljanja baterijama (BMS) stalnim nadzorom napona i jakosti električne energije te optimalnom regulacijom temperature, osigurava da su baterije uvijek u optimalnom stanju obzirom na razinu napunjenosti pojedinačnih ćelija.
Kupci mogu birati između četiri do najviše šest baterijskih modula, pri čemu su četiri serijska modula ugrađena u stražnjem dijelu (nekadašnjem motornom prostoru), dok se dodatni opcijski moduli (jedan ili dva) mogu ugraditi u prostor između drugih ulaznih vrata i druge osovine, koji inače služi kao prostor za spavanje vozača, kojeg danas traži sve manje prijevoznika.
Dva opcijska mogu smjestiti neposredno ispred druge osovine, gdje se inače nalazi prostor za spavanje vozača
Takvim rasporedom baterija nimalo se ne smanjuje prostor za prtljagu putnika, a ovisno o broju ugrađenih modula ukupni kapacitet se kreće od 356 do 534 kWh.
MAN je prvi put u nekom turističkom autobusu ugradio klimatizacijski sustav koji ne koristi plinove štetne za okoliš, već se kao radni medij koristi CO2. Sustav koristi toplinsku pumpu te integrirano grijanje/hlađenje s iskorištavanjem viškova topline iz baterija i motora za grijanje putničkog prostora, pri čemu se koriste tri posebna rashladna kruga.
Vožnja u tišini
U sklopu predstavljanja novog modela u Turskoj, imali smo priliku kratko provozati prototip autobusa na MAN-ovoj novoj testnoj stazi u razvojnom centru u Ankari. Kada se usporedi s drugim električnim gospodarskim vozilima, tišina tijekom vožnje u turističkom autobusu se čini još primjetnijom, prije svega jer, u usporedbi s gradskim autobusima, nudi bolju zvučnu izolaciju.
MAN intenzivno testira Lion's Coach 14 E kako bi sve bilo spremno za listopadsku premijeru u Belgiji
Time se gotovo u potpunosti eliminiraju zvukovi guma, elektromotora i vjetra, što predstavlja iznimnu razinu udobnosti za putnike kakva do sada nije bila dostupna. Vozač će odmah primijetiti bolji odziv na gas kojeg nudi elektromotor, što je moguće podesiti odabirom različitih programa vožnje, baš kao što smo navikli kod dizelskih verzija.
To također utječe na snagu rekuperacije nakon otpuštanja papučice gasa, koju vozač također može kontrolirati i putem desne ručice ispod upravljača, a usporenje može biti toliko snažno da gotovo u potpunosti zaustavi autobus.
Uz novinare na prezentaciji su bili i odabrani kupci čije su reakcije bile vrlo pozitivne te su, prije svega oni iz skandinavskih zemalja, već najavili i prve kupnje.
Službena premijera novog električnog turističkog autobusa održat u listopada na sajmu Busworld u Bruxellesu, gdje će javnosti biti prikazan i novi vanjski dizajn. Početak serijske proizvodnje najavljen je za sljedeću godinu sljedeće godine, kada će svoje autobuse dobiti i prvi kupci.