Dizajn u službi potrošnje
Usporedili smo novi Mercedes-Benz Actros L ProCabin s "običnim" Actrosom, a uz novi izgled ProCabin donosi i brojne druge promjene s ciljem manje potrošnje.

Novi Actros L ProCabin svojim je dizajnom, koji je manje-više preuzet od električnog eActrosa 600, izazvao dosta kontraverzi i ovaj put ne želimo još jednom potezati to pitanje oko kojeg se već mjesecima lome koplja, pogotovo na društvenim mrežama.
Umjesto toga možemo reći kako novi Actros L ProCabin u živo izgleda bolje na fotografijama, a mislili o njemu da je lijep ili ne, činjenica je da pored njega prethodni model izgleda pomalo staromodno, da ne kažemo zastarjelo.
Osim što je nova kabina zaobljenija, također je i s prednje strane produžena za 80 mm zbog bolje aerodinamike
Dolazak novog modela na tržište iskoristili smo za usporedbu novog i starog modela, odnosno za isticanje najvažnijih razlika te kako one utječu na svakodnevni rad vozača.
Novi dizajn karakteriziraju zaobljene površine, a ističe se i trodimenzionalna svjetleća zvijezda, pri čemu se pomicanjem rešetke hladnjaka prema dolje oslobodilo dosta prostora u gornjem dijelu.
Nova vrata su kraća te pokrivaju dvije stepenice, ali dodatna brtva zatvara gornju stepenicu
Ovo će tvrtke sigurno iskoristiti za apliciranje svojih logotipova i reklama, a ostaje za vidjeti kako će relativno velike plohe nositi s oštećenjima od kamenčića i sl.
Fokus na učinkovitosti
Nova ProCabin kabina je s prednje strane produžena za 80 mm, a trbuh je u funkciji aerodinamičnosti, odnosno smanjenja otpora zraka te u konačnici smanjenja potrošnje goriva.
Stepenice 3 i 4 su pomaknute prema unutra na što se treba naviknuti, a ravni pod zahtijeva pet koraka za ulazak u kabinu
Osim toga tu su novi bočni deflektori iza kabine u obliku jedra, gumeni rubovi na gornjoj i donjoj strani bočnog panela, na rubovima blatobrana te posebni aerodinamički optimizirani poklopci kotača (koji će dodatno potaknuti raspravu o dizajnu). Ipak, poklopci kotača su opcijski dio opreme te ih naš tegljač nije imao.
Nova kabina ima i diskretne deflektore zraka na nosačima krova (A nosačima) koje stara nije imala, a treba istaknuti i aerodinamička unaprjeđenja na krovu kabine te krovnom spojleru koja također daju svoj doprinos smanjenju otpora zraka.
Gumene trake na rubovima blatobrana te na gornjem i donjem rubu bočne oplate za bolju aerodinamiku. Opcijski se nude i posebni aerodinamični poklopci kotača
Naravno, kamere umjesto retrovizora odavno nisu novost, ali su i na najnovijoj izvedbi zadržani prednji i bočni klasični retrovizori.
U Mercedesu su još prilikom premijere ove kabine istaknuli kako, za razliku od glavnih retrovizora koji su zamijenjeni kamerama, ovi imaju zanemariv utjecaj na aerodinamiku, a vozačima je pregled stanja s ovim retrovizorima lakši nego s kamerama.
Kad se sve zbroji otpor zraka je manji do 9% što rezultira smanjenjem potrošnje goriva za oko 3% što je značajna razlika.
Unatoč različitim mišljenima o novom dizajnu, kad su jedan pored drugog, novi ipak izgleda ljepše i modernije
No daleko od toga da su se promjene ticale samo aerodinamike. Prilično velika promjena je na vratima koja su kraća u novoj izvedbi te više ne pokrivaju tri već samo dvije stepenice, ali je uz brtvu na rubu vrata, novost i posebna brtva koja od vlage potpuno štiti gornju stepenicu pa se tamo ostavljene cipele sigurno neće smočiti.
Iako je broj stepenica isti, gazišta na novom ProCabinu su dublja, a gornje dvije stepenice pomaknuti više prema sredini što traži određeno navikavanje prilikom ulasku u kabinu.
Iako su i na prethodnim Actros L modelima LED svjetla bila u seriji, novi ProCabin ima sva svjetla u LED tehnologiji dok se kao opcija nude Matrix LED svjetla
Prije nego uđemo u kabinu treba istaknuti kako se prednji poklopac nakon otvaranja može postaviti u bilo koji položaj, dok je ranije postojala samo jedna mogućnost, što je radilo probleme nižim vozačima.
Također, usis zraka za kabinu je sada oko Mercedesove zvijezde, a promijenjeni su i položaji nekih crijeva (prije svega klime) što je ranije znalo raditi probleme.
Brojne promjene u kabini
Jednom kad ste u kabini stvari su vrlo slične, ali promjena ipak ima. Sjedala su konstrukcijski ista, ali su dobila nove presvlake ravnog tkanja, koje zamjenjuje prijašnji velur, te unaprijeđeni sustav grijanja.
Veća prednja maska novog modela može se postaviti u bilo koji položaj, a unaprijeđen je razvod crijeva, prije svega onog za klimu
Također, donji ležaj je dobio drugačiju podnicu te deblje i udobnije madrace, pa je ukupna debljina podnice i madraca 150 mm. Proširene se funkcije na upravljačkim prekidačima na odlagalištima, a nova je i LED ambijentalna rasvjeta kabine.
Uz to, klasične USB-A priključke zamijenili su USB-C priključci koje se mogu naći na više mjesta u kabini. Olakšano je i punjenje modernih pametnih telefona koji se u novom Actrosu opcijski pune indukcijom.
Drugačiji je i mehanizam zatvaranja, koji je bolji i praktičniji na novom modelu
Zavjese su dvobojne i napravljene od kvalitetnije tkanine, a na središnjoj konzoli je i opcijska 230 V utičnica. Mercedes-Benz sada nudi fleksibilna svjetla za čitanje na oba kreveta, ali je pozicija donekle problematična jer kad se gornji krevet zaklopi okvir kreveta struže po lampi.
Jedna od novosti su i tanja kućišta unutarnjih zaslona MirorCam sustava, što znači da postoji malo bolja vidljivost oko nosača krova s istim prikazom slike na zaslonu.
Zahvaljujemo tvrtki Petrans na ustupanju Kögel poluprikolice
Mercedes-Benz je u novom Actrosu L ProCabin ugradio i multimedijski interaktivni središnji zaslon druge generacije koji je dobio oslonac na prst u donjem dijelu kako bi se olakšala manipulacije menuima.
Također, velika novost je i upravljanje glasom koje vozačima može značajno olakšati život u kabini jer je većinu funkcija (od telefonskih poziva do promjene temperature) moguće izvesti glasom nakon magičnih riječi "Hej Mercedes".
Instrument ploča je ista, a nova multimedija s drugačijim prekidačima i glasovnim upravljanjem (ne i na hrvatskom) dolazi sredinom godine
Na, žalost Mercedes još uvijek ne razumije hrvatski pa će te naredbe morati davati na engleskom ili njemačkom.
Ovo znamo jer smo novi Actros L ProCabin isprobali u prije nekoliko mjeseci na sajmu u Hannoveru jer modeli s novom generacijom multimedije kod nas dolaze tek sredinom godine tako da je središnji zaslon na oba naša modela bio potpuno isti.
Veličina zaslona je ista, ali su okviri nešto tanji što poboljšava preglednost
Optimalizacija pogona
Iako se za pogon nude tri motora, OM 470, OM 471 i OM 473, temelj ponude je 12,8-litarski OM 471 koji je u svojoj trećoj generaciji dodatno optimiran kako bi se smanjila potrošnja.
Kao što znamo u aktualnoj verziji je promijenjen sustav obrade ispušnih plinova te turbo punjač dok su izvedbe sa 450 i 480 KS dobile dodatnih 200 Nm u višim stupnjevima prijenosa (od 7 do 12).
Sjedalo ima novi materijal te unaprijeđen sustav grijanja, klimatizacije i masaže (ako su u opremi)
Sada Mercedes-Benz nudi i mogućnost ugradnje i "dužeg" diferencijala s prijenosnim omjerom 1:2,278 što omogućuje smanjenje brzinu vrtnje motora na 1.020 o/min pri brzini od 85 km/h.
U vožnji to funkcionira jako dobro i motor sa 476 KS i okretnim moment od 2,500 Nm prima gas bez pogovora i ne gubi dah kad na manjim nagibima te poslušno vuče preko vrha bez molbe da automatizirani Powershift Advanced mjenjač prebaci u niži stupanj prijenosa.
Iako na prvi pogled nema puno razlika, nova je ambijentalna rasvjeta, novi donji krevet, nova svjetla za čitanje na krevetima, zavjese, USB-C priključci te bežično punjenje mobilnih uređaja
Neka vas ne zbuni oznaka 1851 na nekim fotografijama jer smo za statične fotografije koristili taj model budući je 1848, kojeg smo vozili, imao zakačenu poluprikolicu.
Vožnja u novom Actrosu L ProCabin je dosta tiše nego ranije, prije svega zbog manje buke strujanja zraka, a zahvaljujući i novom ovjesu kabine značajno je smanjena i razina vibracija pa je sve skupa puno ugodnije.
Osim što je drugačijeg oblika, bočni spojler se i otvara na drugačiji način
Bolji krevet jamči i kvalitetniji odmor, a kada stigne i nova generacija multimedije posao vozača će biti znatno lakši.
Držimo da će oni koji su prozivali dizajn novog modela promijeniti mišljenje kad ga vide u živo te pogotovo ako budu imali priliku voziti. Mi se nadamo prilici za test potrošnje da možemo vidjeti što sve promjene znače u litrama dizela.
Uz novi Actros L ProCabin, u ponudi i dalje ostaju "obični" Actros, Actros F i Actros L