Od 19. kolovoza samo pametni tahografi 2. generacije
Međunarodni prijevoznici su već odradili zamjenu starih analognih i digitalnih tahografa pametnim tahografom 2. generacije, a najkasnije do 19. kolovoza 2025. godine sva vozila u međunarodnom prometu s pametnim tahografom 1. generacije moraju biti opremljena pametnim tahografom 2. generacije.

Priča sa zamjenom tahografa u međunarodnom prometu nije gotova (i za pojedina vozila će trajati do ljeta 2026. godine).
Analogni i digitalni tahografi ne bi više smjeli postojati u međunarodnom prometu (unutar EU) od 31. studenog 2024. godine, iako su neke države imale period „edukacije“, odnosno nesankcioniranja prijevoznika do početka ožujka 2025.
No, i taj je rok odavno prošao i ako ovog trenutka neko vaše vozilo sudjeluje u međunarodnom prometu s analognim ili digitalnim tahografom – izlažete se popriličnom (skupom) prekršajnom riziku.
Ali uskoro na snagu stupa još jedan datum - 19. kolovoza 2025. godine - o kojem međunarodni prijevoznici moraju voditi računa.
Naime, najkasnije do tog datuma sva vozila koja su sada opremljena pametnim tahografom 1. generacije, isti moraju zamijeniti s pametnim tahografom 2. generacije. Izuzetaka za međunarodne prijevoznike nema!
Vozila registrirana od 2019. do 2023.
Ugradnja pametnih tahografa 1. generacije je prema homologacijskim odredbama EU započela u sva vozila koja su prvi puta puštena u promet na tržištu EU nakon 15. lipnja 2019., a isti se temeljem EU propisa mogao ugrađivati u vozila koja su prvi puta puštena u promet do 21. kolovoza 2023., kada je započela obvezna ugradnja pametnih tahografa 2. generacije.
Međutim, praktična ugradnja pametnog tahografa 1. generacije u pojedine marke vozila započela je nekoliko mjeseci prije 15. lipnja 2019., kao i što je i praktična ugradnja pametnog tahografa 2. generacije u pojedine marke vozila započela nekoliko mjeseci prije 21. kolovoza 2023.
Dakle, samo po datumu prvog puštanja u promet nekog vozila nije moguće sa 100 % sigurnosti utvrditi koji tip pametnog tahografa je ugrađen u vozilo.
Stoga, svaki prijevoznik samostalno (ili uz pomoć tahografske radionice) mora provjeriti koji tip uređaja je ugrađen u svako njegovo vozilo i sukladno tipu uređaja, na vrijeme izvršiti zahtijevanu izmjenu. Nemojte čekati zadnji trenutak.
Zamjena ovih tipova tahografa (pametni 1. u pametni 2. generacije) je u najvećem broju slučajeva tehnički jednostavniji zadatak od zamjene postojećih analognih ili digitalnih tahografa u pametne tahografe 2. generacije.
U slučaju zamjene pametnih 1. u pametne 2. generacije, u najvećem broju slučajeva mora se mijenjati samo senzor na mjenjaču vozila i sam tahograf (jedinica vozila), dok se postojeća tahografska instalacija kao i pripadajuća DSRC antena mogu zadržati na vozilu (ili je istu potrebno reprogramirati ako je riječ o zamjeni jednog proizvođača tahografa s drugim proizvođačem tahografa).
Zamjena je jednostavna i brža, ali je i u ovom slučaju svaka tahografska radionica dužna kopirati podatke s postojećeg tahografa i na neki način (npr. mailom) ih dostaviti prijevozniku na daljnje trogodišnje čuvanje, kao i nakon zamjene izvršiti zakonsko ispitivanje tahografa.
Stoga, pri zamjeni tahografa ponesite sa sobom i vašu karticu prijevoznika. Ne zaboravite, prijevoznik je podatke sa skinutog tahografa dužan čuvati u svojoj evidenciji ali ih je potrebno dostaviti i u SOTAH.
Kako ustanoviti koji tahograf imate?
Kako je najlakše prepoznati ugrađeni tip tahografa u vozilo? Ovo je moguće na više načina. Najlakši način (ako imate VDO tahograf) da u gornjem desnom kutu iznad LED ekrana potražite mali Bluetooth znak – ako ga imate onda imate pametni tahograf 2. generacije.
Nakon početka obvezujuće ugradnje u sva nova vozila i prve zamjene koju smo odradili uskoro nas očekuje još jedna zamjena - u kolovozu 2025. te ugradnja u laka vozila - u srpnju 2026. godine
Oni vozači/prijevoznici koji su familijarizirani s izbornikom svog tahografa, mogu prikazati verziju tahografa na ekranu - npr. VDO ver. 4.0 je pametni tahograf 1. generacije, dok je VDO ver. 4.1 pametni tahograf 2. generacije.
Još je bolje da se savjetujete s vašom radionicom za tahografe. Prije toga napravite ispis iz svog postojećeg tahografa (npr. ispis tehničkih podataka iz tahografa) i u njemu pronađite blok podataka koji govore o tahografu.
Ako na njemu piše da je verzija vašeg VDO tahografa „V 40xx“, onda je riječ o pametnom tahografu 1. generacije (na primjeru označeno crvenim), a ako na ispisu piše da je riječ o verziji vašeg VDO tahografa „V 41xx“ onda je riječ o pametnom tahografu 2. generacije (u primjeru označeno zelenim) i tada ne trebate raditi nikakvu zamjenu.
Naravno, umjesto oznake xx iz primjera na 3. i 4. mjestu se u praski nalaze brojke koje označavaju podverziju vašeg tahografa. Pripremite ove ispise prije prvog kontakta s radionicom za tahografe kako bi komunikacija s vašim serviserom bila brža i efikasnija.