Potpuno digitalizirani prijevoz od 2027.
EU priprema potpunu digitalizaciju svih vidova transporta, a potpuna primjena počinje za dvije godine kada će svi uključeni u transportni proces morati primati digitalnu dokumentaciju.

Najveći dio logističkih procesa unutar EU i dalje se temelji na papirnatoj dokumentaciji, što je neučinkovito i podložno pogreškama, a u ovom trenutku tek se 1% teretnog prijevoza u EU obavlja potpuno bez papira.
Kako bi unaprijedila i modernizirala logistički sektor Europska unija uvodi eFTI (elektroničke informacije o teretnom prijevozu), propis osmišljen za standardizaciju i digitalizaciju informacija o teretnom prijevozu.
Prvi korak u smjeru digitalizacije napravljen je još 15. srpnja 2020. kada je usvojena uredba 020/1056, koja se odnosi na elektroničke informacije o teretnom prijevozu.
Ovime je uspostavljen pravni okvir koji omogućuje elektronički prijenos informacija o prijevozu robe cestom, željeznicom, zrakom i unutarnjim plovnim putovima unutar Europske unije između gospodarskih subjekata, ali i državnih tijela (policije, inspekcije, carine, ...).
Elektronska dokumentacija će olakšati, ubrzati i pojeftiniti poslovanje, ali će također državna tijela moći jednostavnije provjeravati dokumentaciju
S početkom ove godine započela je provedba Uredbe o elektroničkim informacijama o teretnom prijevozu (eFTI), što znači da sve države članice moraju razviti i implementirati informatičke sustave za elektroničku razmjenu podataka u teretnom sektoru.
Prvi provedbeni akti već su na snazi, a specificiraju zahtjeve za izvedbu sustava i razmjenu podataka. U konačnici će se kroz eFTI platformu standardizirati elektronička razmjena podataka u teretnom prijevozu, s ciljem zamjene papirnate dokumentacije i poboljšanja učinkovitosti do srpnja 2027.
Podaci o prijevozu tereta dijelit će se putem sigurnih informatičkih platformi s certifikatom eFTI koje se lako mogu integrirati s postojećim sustavima za upravljanje podacima tvrtki.
Podaci će se dijeliti s nadležnim tijelima samo u slučaju posebnog zahtjeva za inspekciju, koristeći se jedinstvenim pristupnim poveznicama u strojno čitljivim formatima, kao što su QR kodovi. Platforme eFTI također će omogućiti tvrtkama da selektivno dijele podatke sa svojim poslovnim partnerima dodjeljujući im prilagođena prava pristupa.
Nakon 9. srpnja 2027. svi čimbenici u transportnom lancu će morati prihvatiti elektroničku dokumentaciju, iako će se i dalje moći koristiti i papirnata
Treba istaknuti kako će se i nakon 9. srpnja 2027. moći koristiti papirnata dokumentacija, ali će svi uključeni u transportni lanac morati prihvatiti digitalnu dokumentaciju.
Iako se ne predviđa prisilni prelazak na eFTI prijevoznici koji će ga koristiti imat će manje neočekivanih zaustavljanja, a inspekcijski pregledi će biti bitno kraći. Trenutačna razmjena podataka s partnerima putem eFTI platformi omogućit će učinkovitije planiranje logistike, utovar vozila i utvrđivanje ruta.
Poduzeća će uštedjeti do 13 € po svakom tovarnom listu što bi godišnje moglo iznositi oko milijardu eura uštede administrativnih troškova za sektor prijevoza i logistike u EU.
Vremenski okvir za provedbu
- Siječanj 2025.: Države članice mogu početi razvijati informatičke koji će omogućiti razmjenu podataka usklađenim s eFTI standardom.
- Rujan 2025.: Europska komisija usvojit će dodatne tehničke specifikacije za eFTI platforme, pružatelje usluga i pravila certificiranja.
- Siječanj 2026.: Certificirane eFTI platforme i pružatelji usluga mogu započeti s radom. Nadležna tijela počet će prihvaćati elektroničke podatke s tih platformi.
- 9. srpanj 2027.: Potpuna provedba Uredbe eFTI. Nadležna tijela morat će prihvaćati elektroničke informacije o teretu putem certificiranih platformi.