Ključ uspjeha su ljudi i vozila
U sektoru specijalnog transporta nema nemogućih misija, a prijevoz ogromnih elemenata vjetroelektrana je jedan od najzahtjevnijih zadataka za koji je potrebno mnogo stručnosti i posebno prilagođena vozila.

U mnogim zemljama vjetroelektrane niču kao gljive poslije kiše dok prijevoz njihovih ogromnih elemenata zahtijeva posebno prilagođena vozila. To podrazumijeva velika ulaganja, ali su se zbog učestalosti takvih poslova neke tvrtke specijalizirale za ovu vrstu prijevoza.
Jedan od primjera je i GEO Trasporti iz okolice Rima koji za takve potrebe koristi dva prilično ekskluzivna tegljača Astra HD9 86.57T konfiguracije 8x6 i posebnu prilagođenu modularnu prikolicu Goldhofer s 12 osovina.
Pogonska konfiguracija 8x6 za vuču tereta do 500 tona
Treća komponenta uspjeha je tim zaposlenika čija je iznimna stručnost neophodna kod preciznog planiranja svakog pojedinog prijevoza, pripreme rute za nesmetani prolazak ogromne kompozicije i u konačnici same realizacije.
Što sporije – to bolje
Kod GEO Trasporti nije nikakva iznimka da se za upravljačem kamiona nađe tehnički direktor Massino Carlini koji ističe dvije ključne pojedinosti prilikom prijevoza elise duge 80 metara.
Sve mora ići sporo pa brzina u ovakvim slučajevima ne prelazi 10 km/h
Jedna je neprekidna komunikacija s osobljem u pratnji što se posebno odnosi na stražnji dio kompozicije. Drugi ključni element je eliminacija bilo kakve žurbe pa brzina u ovakvim slučajevima ne prelazi 10 km/h.
U takvim okolnostima nije jednostavno osigurati dovoljno zraka za hlađenje pogonskog sustava koji je pod neprekidnim velikim opterećenjem jer pri niskoj brzini ne može računati na bilo kakvu stečenu inerciju vozila.
Prilagođeno pričvršćivanje elise vjetroelektrane za prikolicu u praktično samo jednoj (donjoj) točki
Dva od ukupno devet proizvedenih tegljača Astra HD9 86.57 koje koristi GEO Trasporti su posebno prilagođeni upravo takvoj vrsti prijevoza s naglaskom na sintezi velike vučne snage i iznimnih manevarskih sposobnosti.
Općenito su kamioni marke Astra unutar grupacije Iveco zaduženi za najteže zadatke pa je izdržljiva fleksibilna šasija od visokokvalitetnog čelika dio kućne tradicije. Jednako vrijedi za dvije prednje upravljive osovine nosivosti 11 t ili stražnji tandem koji samostalno podnosi do 40 t.
Mjenjač ima dva zasebna hladnjaka za paralelno hlađenje mjenjača i integriranog retardera koji je predviđen za opterećenja do 200 t
Takve karakteristike u ovom slučaju nisu presudne jer masa tereta uglavnom opterećuje priključenu prikolicu, ali su četiri osovine u pogonskoj konfiguraciji 8x6 značajne zbog upravljivosti i vučnih sposobnosti do 500 t.
Zbog njih duljina vozila neminovno dostiže 8,72 m iako je zbog poželjne okretnosti osnovni osovinski razmak između druge i treće osovine maksimalno skraćen na tek 2,35 m.
Ukupna duljina šasije ostavlja dovoljno uzdužnog prostora za priručni tovarni sanduk koji može poslužiti utovaru dodatnog balastnog tereta vučnog vozila, a između njega i kabine su ugrađene posebno značajne dodatne komponente.
Na stražnjem dijelu prikolice ugrađen je 6,7-litarski motor Cummins, što omogućuje samostalno kretanje
Ovo se odnosi na masivni rashladni sustav čitave pogonske grupe i spremnici zraka za optimalno djelovanje kočionog sustava čitave kompozicije koja u ovom slučaju uključuje čak 16 osovina. Sam tegljač na prednjoj osovini koristi diskove dok su na preostalim pogonskim osovinama bubnjevi.
Ključan je prijenos snage
Za pokretanje je zadužena najsnažnija izvedba motora Cursor 13 s 570 KS. Danas je već dostupan za 10 KS snažniji xCursor 13, ali snaga nije toliko presudna koliko prijenos snage.
Njegovu osnovu čini automatski mjenjač Allison 4700 SP s pretvaračem okretnog momenta koji se na putu do pogonskih kotača višestruko umnožava dok planetarni zupčanici određuju konačni prijenosni omjer.
Modularna prikolica Goldhofer s 12 osovina specijalizirana za prijevoz ogromnih elemenata vjetroelektrana, a balasti na prednjem modulu osiguravaju potrebnu stabilnost
Hidrodinamički automatski mjenjač je kod ovakvih prijevoza prikladniji od uobičajenih automatiziranih mjenjača zbog brzih i glatkih izmjena bez naprezanja spojke, ali također preciznijeg manevriranja koje se uglavnom kontrolira pedalom kočnice.
Pored toga, lakše podnosi velika opterećenja pri niskoj brzini kretanja i raspolaže s dva zasebna hladnjaka za paralelno hlađenje mjenjača i integriranog retardera koji je predviđen za opterećenja do 200 t.
Astra još uvijek koristi kabinu nekadašnjeg Stralisa, ali konzervativna ergonomija nije toliko presudna kod ove vrste prijevoza kao na dugim relacijama. Iza kabine su ugrađeni dodatni hladnjaci pogonske grupe i spremnici zraka
Mjenjač ima šest stupnjeva i dva dodatna za vožnju unatrag dok upravljačka elektronika omogućuje precizno prilagođavanje rada potrebama prijevoznika. Kod Astre tvrtke GEO Trasporti se niži stupnjevi uključuju pri višim okretajima za 100 o/min od uobičajenih, a također je najsporiji stupanj za vožnju unatrag posebno prilagođen preciznom manevriranju.
Specijalizirana prikolica
Poput vučnog vozila je jednako impresivna modularna prikolica Goldhofer s 12 osovina. Niske prikolice za specijalne terete njemačkog proizvođača iz Memmingena su stekle iznimnu reputaciju dok je za prijevoz dijelova vjetroelektrana razvijena posebna linija proizvoda.
Astru pokreće Cursor 13 motor s 570 KS, u paru s Allison 470 SP automatskim mjenjačem
Nazubljeni nosači su prilagođeni promjeru donjeg dijela elise koju na siguran način prihvaćaju u samo jednoj točki. Ovisno o konfiguraciji pojedine dionice teret duljine 80 m se može uspraviti pod kutom do 60 stupnjeva pomoću hidrauličnog sustava.
Na taj način se može skratiti duljina kompozicije što pomaže kod skretanja uz zasebno upravljive osovine sa zakretom kotača do 55 stupnjeva.
Uspravljeni teret neminovno podiže težište pa su zbog osiguravanja stabilnosti unutar prednjeg modula prikolice predviđeni balasti mase gotovo 18 t i regulacija širine osovina pomoću posebnih odstojnika (3.490, 2.750 ili 4.014 mm).
Zbog lakšeg prolaska kroz zavoje je moguće uspraviti teret pod kutom do 60 stupnjeva što smanjuje duljinu kompozicije, ali podiže visinu i težište
Na ravnim dionicama ili kod prolazaka ispod visinskih prepreka se kut položaja dugog tereta može smanjiti što snižava težište i visinu kompozicije. Prikolica je također opremljena vlastitim 6,7-litarskim motorom Cummins kakav pokreće neke kamione srednje klase.
Ovaj agregat se koristi za podizanje teretne platforme, ali također može poslužiti za samostalno pomicanje prikolice ili kao ispomoć vučnom vozilu na uzbrdicama.