Iveco: 50 godina inovacija
IVECO je proslavio 50 godina od svog osnutka 1975. godine, kad se spojilo pet europskih marki gospodarskih vozila, a proteklih 50 godina obilježile su brojne inovacije i kontinuirani razvoj. IVECO je važnu obljetnicu obilježio limitiranim edicijama modela S-Way i Daily.

IVECO je danas jedan od vodećih proizvođača na globalnom transportnom tržištu, uspostavivši globalnu prisutnost sa sedam proizvodnih lokacija i osam istraživačko-razvojnih centara u Europi, Aziji, Africi, Oceaniji i Latinskoj Americi, te širokom mrežom distributera s 3.500 prodajnih i servisnih mjesta koja podržavaju kupce u više od 160 zemalja.
Talijanski FIAT, OM i Lancia, francuski Unic te njemački Magirus-Deutz, postupno su ustupali mjesto, tada još nepoznatom, Ivecu
Sve je počelo prije točno 50 godina kad su talijanski FIAT i njemački Klöckner-Humboldt-Deutz (KHD) osnovali su međunarodnu korporaciju koja je inicijalno okupila tri kompanije i pet uglednih marki iz tog vremena.
Iz FIAT-ove divizije gospodarskih vozila ušle su dvije kompanije - FIAT Veicoli Industriali iz Italije sa svojim markama FIAT, OM i Lancia, te Unic-FIAT iz Francuske s markom Unic. S druge strane, KHD iz Njemačke je u Iveco udružio svoj kamionski biznis pod markom Magirus-Deutz.
V8 motor obujma 17,2 litre na početku je nudio 330 KS, kasnije 352 KS, a u 90-im čak 520 KS
U početku je Iveco funkcionirao više kao federacija kompanija s 14 tvornica u tri države, s brojnim modelima koji se u velikoj preklapali, pa je trebalo definirati novu standardiziranu gamu te stvoriti prepoznatljivi identitet novog proizvođača.
Marka Iveco se postupno uvodila na tržište i ma maskama kamiona i dalje su dominirale povijesne marke, ali je dodan i Ivecov logo "I".
Prva serija Dailyja pojavila se 1978., a pokretao ju je 2,5-litarski motor snage 72 KS
Te 1975. predstavljeni su novi teški kamioni serije 170/190 s V8 motorima obujma 17,2 litre koji je na početku imao 330 KS, a nakon 1977. je snaga povećan na 352 KS. Ovaj je motor svoj vrhunac doživio u ranim 90-im kada je snaga dosegnula 520 KS.
Kabina serije 170/190 imala je blago zakošeni i povišeni krov koji je donio više prostora u unutrašnjosti te upravljač na lijevoj strani.
Iveco Turbostar premijerno je predstavljen u rujnu 1984., a može se reći da je to bio prvi pravi, čistokrvni Iveco
Evolucija serije 170/190 donijela je 1979. nove kabine u čijem je konstruiranju aktivno sudjelovao i Magirus-Deutz.
Treba istaknuti i 1978. kad je predstavljena prva generacija modela Daily koja se nudila u izvedbama 35 i 50 (3.500 i 5.000 kg) te s 2,5-litarskim motorom sa 72 KS i obujmom teretnog prostora od 17 m3.
U sastav Iveca su ušli i specijalizirani talijanski proizvođači Astra i SIVI
Godine 1984. pojavila se i 4x4 izvedba, a godinu dana kasnije i turbo verzija motora čija je snaga povećana na 92 KS.
Punih pet godina, do 1983., Daily se, osim s oznakom IVECO, prodavao i pod markama Fiat i Alfa Romeo AR8, a na nekim tržištima (poput njemačkog) i pod imenom Magirus Deutz Daily.
Iveco 330.30 je 1986. sa zračno hlađenim Deutz V8 motorom od 306 KS i kao i s vodeno hlađenim Iveco R6 turbo motorom od 304 KS
TurboStar - prvi pravi Iveco
Prvih 10 godina obilježile su strukturalne promjene tijekom kojih je FIAT stekao potpuno vlasništvo nad tvrtkom i svim markama koje su je činile, a to je u konačnici dovelo do racionalizacije poslovanja, povećana je produktivnost i zaokružena je gama modela, koji su sad nosili isključivo oznaku Iveco.
Serija "Z" je 1987. dobila novi izgled i nazive Zeta ili TurboZeta, ovisno o motoru
S kamionskom divizijom britanskog Forda je 1986. pokrenuta suradnja te Iveco ulazi i na tržite Velike Britanije. Iste godine Iveco je preuzeo i Astru, tvrtku iz Piacenze specijaliziranu za preradu serijskih kamiona te proizvodnju kamiona za specijalne namjene.
Ekspanzija se nastavlja 1990. akvizicijom španjolskog proizvođača kamiona Pegaso, a budući da je Pegaso bio vlasnik britanskog Seddon-Atkinsona, ovom akvizicijom Iveco dodatno učvršćuje svoju poziciju na Otoku.
Dvije uzastopne titule "Truck of the Year" – 1992. za EuroCargo i 1993. za EuroTech
IVECO TurboStar premijerno je predstavljen u rujnu 1984. i odmah postao zvijezda međunarodnog transporta. Prostrana klimatizirana kabina obujma 6,3 m3 i unutarnje visine 1,70 m (iznad tunela motora), postavila je nove standarde u teškom segmentu.
Električni prozori i retrovizori, koji su se tada još smatrali luksuzom, na TurboStaru su bili standardna oprema.
Iveco EuroTech predstavljen je 1992., a novi predstavnik teškog segmenta naslijedio je model TurboTech
TurboStar se ispočetka nudio s dva motora, rednim šesterocilindričnim motorom sa 330 KS te V8 s dvije turbine sa 420 KS. Redni motor je 1987. pojačan na 360 KS, a V8 od 480 KS je 1989. bio najsnažniji europski kamion.
Početkom 90-ih predstavljena je nova Euro gama s modelima EuroCargo, EuroTech, EuroStar i EuroTrakker. U teškom segmentu, kabine EuroTecha i EuroStara razlikovale su se po širini (2,28 m i 2,46 m) te uređenju interijera, pri čemu je EuroTech je imao ravnu središnju konzolu, a EuroStar zakrivljenu prema vozaču.
Daily druge generacije bio je prvi model u klasi s common-rail ubrizgavanjem, a stigla je i prva titula "International Van of the Year 2003"
Na Euro gami po prvi su put primijenjene disk kočnice, koje je EuroCargo imao i naprijed i natrag, a teški modeli samo naprijed. Na motoru od 375 KS po prvi je put primijenjena EDC kontrola ubrizgavanja, baš kao i na motoru od 470 KS predstavljenom nešto kasnije.
EDC je omogućio ugradnju poluautomatiziranih Eurotronic mjenjača, odnosno ZF AS-Tronic mjenjača koje je na početku imao samo Iveco.
Stralis JE 2002. zamijenio EuroStar i EuroTech te također osvojio titulu "International Truck of the Year 2003"
Pripreme za Euro 3 normu rezultirale su predstavljanjem Cursor 8 motora 1998. i Cursor 10 godinu dana kasnije.
To su bili prvi kamionski motori u Europi s turbopunjačima varijabilne geometrije. Paleta motora je krajem 2000. zaokružena Cursorom 13, a svi oni su poslužili kao platforma za nadolazeće Euro norme, uključujući i aktualnu Euro 6.
Daily treće generacije dobio je napredne motore te prvi u klasi i Hi-Matic automatski 8-brzinski mjenjač, što je rezultiralo titulom "International Truck of the Year 2015"
Druga generacija Dailyja predstavljena je 1999. i uz novi dizajn s unaprijeđenim komforom za vozača i putnike, ponuda je proširena s izvedbom Daily 28 (najveća dopuštena masa 2,8 tona) i Daily 65 (najveća dopuštena masa 6,5 tona).
Kupcima se nudio o automatizirani Agile, a Daily druge generacije s novim motorima od 2,8 litara postao je prvo vozilo u klasi čiji motori koriste common-rail tehnologiju direktnog ubrizgavanja (Unijet).
U drugom redizajnu 2012. Stralis je stare nazive kabina Active Space, Active Time i Active Day zamijenio novima: Hi-Way, Hi- Road i Hi-Street
Velika obnova
Ulazak u 21. stoljeće obilježila je još jedna velika obnova ponude u kojoj je 2002. Stralis naslijedio EuroStar i EuroTech, godinu kasnije je obnovljen i EuroCargo, a 2004. Trakker je zamijenio EuroTrakkera.
Eurocargo u novom dizajnu po uzoru na Daily te s unaprijeđenim motorima i optimiranom masom
Sve aktivnosti oko proizvodnje autobusa još od 1999. su prebačene u kompaniju Irisbus, osnovanu zajednički s Renault V.I. autobusnom divizijom. Renault se morao iz ovog partnerstva povući 2003. nakon udruživanja s Volvo Trucksom, pa je Iveco od tada 100%-tni vlasnik Irisbusa, koji je 2013. preimenovan u Iveco Bus.
Marka Iveco Motors koji je obuhvatila proizvodnju svih dizel motora, od onih za gospodarska vozila (za cestovnu primjenu), preko industrijskih i generatorskih do brodskih motora predstavljen je 2004., a sljedeće godine je na razini FIAT Grupe formirana kompanija FPT (Fiat Powertrain Technogies), koja je objedinila razvoj i proizvodnju svih motora i transmisija u grupaciji.
Daily Bluemotion se nudio u plinskoj, dizelskoj i električnoj izvedbi te ispunjavao emisijske standarde dvije godine unaprijed
Stralis je 2002. zamijenio modele EuroTech i EuroStar, koristeći već poznate i provjerene Cursor motore u Euro 3 izvedbi. Prvi redizajn kabine je uslijedio 2007., a drugi 2012. kad su stari nazivi kabina Active Space, Active Time i Active Day zamijenjeni novima: Hi-Way, Hi-Road i Hi-Street.
Kod novog Trakkera kabine nose nazive Hi-Land (dnevna) i Hi-Track (spavaća). Iveco se patentiranim visokoučinkovitim sustavom tretmana ispušnih plinova (Hi-SCR) ponovo nametnuo kao predvodnik jedne obećavajuće tehnologije, koja je potvrdu dobila u činjenici da su je kasnije počeli primjenjivati i drugi proizvođači. Naravno, riječ je o "SCR-Only" Euro 6 tehnologiji.
S-Way stiže 2019. i zamjenjuje Stralis, a radilo se prvom modelu u novoj "WAY" gami teških vozila
Sredinom 2014. debitirala je sasvim nova (i danas aktualna), treća generacija Dailya koji je uz novi dizajn dobio motore obujma 2,3 i 3,0 litre koji ispunjavaju Euro 6 normu. Na raspolaganju su tri međuosovinska razmaka, pet duljina karoserije, tri unutarnje visine za furgonske izvedbe, a šest međuosovinskih razmaka te karoserije duljine od 3 do 6,2 m za izvedbe šasija s kabinom i šasija s duplom kabinom.
Krajem 2023. S-Way, uz novi dizajn, dobiva i vrlo napredni xCursor 13 motor koji je već pripremljen za Euro 7
Daily nudi devet veličina tovarnog prostora od 7,3 do 19,6 m3, dok ukupna duljina teretnog prostora prelazi 5,1 metar. U kabini je ukupno 15 pretinaca od čega su pet zatvoreni itd. Sve navedeno je bilo više nego dovoljno da Daily treće generacije još jednom osvoji titulu "International Van of the Year 2015".
Aktualni Daily je dobio električnu izvedbu s četiri baterijska modula i kapacitetom 148 kWh
Razvoj nikad ne prestaje
S-Way stiže 2019. i zamjenjuje Stralis, a radilo se prvom modelu u novoj "WAY" gami teških vozila. Novi S-Way ima potpuno novu kabinu koja se nudi u dvije širine, a bolja aerodinamika omogućit će smanjenje potrošnje goriva do 4% u odnosu na Stralis.
Iveco S-eWay s vršnom snagom od 840 kW (1142 KS) ima najsnažniji pogon u svijetu električnih kamiona
Za pogon su se nudili motori obujma 9, 11 i 13 litara snage od 330 do 570 KS te 9 i 13 litarski plinski (NP) motori snage od 270 do 460 KS.
Prijenos snage se obavljao preko ZF-ovog automatiziranog H-Tronix mjenjača (TraXon). Manje promjene su napravljene 2021. kada su obnovljeni motori i uveden izvedbe sa 490 i 530 KS.
Dvije najveće zvijezde proslave: S-Way Limited Edition Anniversario i S-eWay Artic
Krajem 2023. je napravljena još jedan sveobuhvatna promjena koja je uključila sve modele. Uz novi dizajn S-Way je dobio i novi, tehnički vrlo napredna, xCursor 13 motor koji nudi bolje performanse uz manju potrošnju te već može primiti nadogradnje potrebne za Euro 7.
Predstavljene su i nove kabine kao i Mirrorcams sustav koji klasične retrovizore zamjenjuje kamerama. Naravno, tu su i neizbježne električne izvedbe.
Novi eJolly kombinira agilnost s izvrsnom nosivošću do 1.175 kg, što ga čini idealnim za sve zadatke u gradskim središtima
Električni S-eWay tegljač ima čak 738 kWh kapaciteta baterija te najsnažniji pogon u svijetu električnih kamiona jer dva elektromotora uz trajnu snagu od 480 kW, nude i vršnu (kratkotrajnu) snagu od čak 840 kW, odnosno golemih 1.142 KS.
Iveco je velikim partijem proslavio 50. rođendan, a tom su prilikom predstavili četiri nova proizvoda – uz posebnu seriju modela S-Way u čast 50. obljetnice, tu je i novi električni S-eWay, te dva nova električna dostavna modela.
S najvećom dopuštenom masom od 3,5 do 4,25 tona, eSuperJolly je konstruiran kako bi pružio najbolji omjer dosega i nosivosti u klasi