Graditelji hrvatske infrastrukture
Posjetili smo građevinsku tvrtku Inženjering Georad u Makarskoj, čiji nam je vlasnik Tonći Kurilj, poznat i pod nadimom Jabuka, otkrio kako je počeo te što smatra najvažnijim u poslu.

Inženjering Georad postoji već 27 godina i sudjelovali su u izgradnji praktički svih kapitalnih objekata, ne samo u Hrvatskoj, već i u regiji. Jabuka je iznimno zanimljiv sugovornik te u šali ističe kako je s povratkom s ratišta razdužio pušku i zadužio bager.
Popis projekata na kojima su radili je impresivan te uključuje tunel Sveti Rok, riječku obilaznicu, most Dubrovnik, Pelješki most, zagrebački rotor itd.
Nedavno su završili zadnju dionicu autoceste Zagreb-Sisak i rekonstrukciju piste u zagrebačkoj zračnoj luci, a radovi traju na dionici Opatija-tunel Učka, regionalnom vodovodu kroz Velebit te počinju radove na obilaznici u Splitu.
Od velikih projekata koji dolaze su dionice Rijeka-Žuta Lokva te dijelovi autoceste prema Dubrovniku.
Glavna djelatnost je niskogradnja, odnosno cestogradnja te su u početku izvodili samo građevinske radove dok su usluge transporta obavljali kooperanti, ali su ubrzo spoznali da su vlastita vozila preduvjet za kvalitetnije obavljanja posla te naravno rast.
Tonći Kurilj, Jabuka, vlasnik tvrtke Inženjering Georad
Tvrtka izvodi sve poslove u niskogradnji, od iskopa, preko miniranja do odvoza materijala te nudi potpunu pripremu prije asfaltiranja.
Trenutno imaju oko 220 zaposlenih te oko 50 kamiona, najvećim dijelom kipera te nekoliko specijalnih tegljača za prijevoz građevinske mehanizacije. Kiperi su gotovo isključivo Mercedes-Benz Arocs, dok su tegljači Mercedes-Benz i Volvo uz specijalne niskopodne prikolice.
Ne bez ponosa, Jabuka ističe kako je tvrtka u jednom trenutku bila najveći kupac kipera i bagera u Europi te su prvi imali Epiroc 10-tonski čekić, najveći koji je tada bio napravljen u svijetu. Vrhunac poslovanja bio je 2006. i 2007. kada se u intenzivnoj gradnji autocesta radilo praktički dan i noć te trošilo oko milijun i dvjesto litara dizela mjesečno.
Tvrtka je trenutno u fazi završavanja vlastitog poslovnog centra u Zadvarju, gdje će na 10.000 m2 površine biti praonica, benzinska pumpa, servis i skladište, odnosno nova matična lokacija tvrtke.
U Georadu je trenutno nešto više od 50 vozača, a Kurilj ističe kako u pravilu nema problema s nedostatkom vozača, iako za dobre vozače uvijek ima mjesta.
Uz 50-ak kamiona tu je i veliki broj različitih građevinskih strojeva
Osim dobrih financijskih uvjeta, gdje su vozačima uz plaću, pokriveni i troškovi smještaja i hrane, briga o vozačima znači i da dok su na terenu (što je često) uvijek spavaju u čvrstim objektima, odnosno apartmanima, a ne u kontejnerima ili nekim priručnim objektima.
U Georadu ističu kako su uvijek odskakali po visini primanja svojih radnika te da su radnici prijavljeni na punu plaću te nema nikakvih isplata "na ruke", odnosno mimo službene plaće.
Preferiraju imati nova vozila te relativno često obnavljaju flotu s novim vozilima, pri čemu je u paketu uvijek i održavanje vozila.
Kako su zbog prirode posla, kamioni dislocirani po gradilištima, imaju svojih osam servisnih vozila koja obavljanju terenske intervencije, pri čemu svako gradilište ima svoje priručno skladište s najčešće korištenim dijelovima.
No, ističu kako zbog novih vozila nemaju previše problema, odnosno potreba za intervencijama izvan redovitog održavanja koje na terenu obavljaju ovlašteni servisi, što je dio ugovora o kupnji vozila.
Koriste različite nadogradnje, a u posljednje vrijeme najviše rade s Cantonijem
Zanimljivo je kako Georad ima posebnu vlastitu specifikaciju vozila, koja osim posebne boje uključuje još neke detalje, poput retrovizora koji se razlikuju od serijske izvedbe na Arocsu.
Obzirom da je od početka poslovanja kroz tvrtku prošlo više od 500 kamiona, iskustva u korištenju vozila i strojeva bila su dragocjena i proizvođačima koji su taj način unaprjeđivali proizvod.
Iako su strojevi jako važni, ljudi su ipak važniji, a Jabuka ističe kako je kruna svakog posla ako odnos s ljudima s kojima surađuješ preraste u prijateljstvo, jer si onda ne samo bogatiji za novo prijateljstvo već je to i najbolje jamstvo daljnje uspješne suradnje.